Asya GH Travel AB
556936-7278
Kungsgatan 57 b
753 20 Uppsala
Tel: 018 13 31 31 / 070 721 34 13
bokning@gh-travel.se
Avtal vid beställning av resor
Avtalet upprättat 2024-04-24
Asya GH Travel AB
556936-7278
Kungsgatan 57 b
753 20 Uppsala
Tel: 018 13 31 31 / 070 721 34 13
bokning@gh-travel.se
Avtal vid beställningar av resor som eventuella kompletterande tjänster
Detta avtal innehåller de villkor Asya GH Travel AB tillämpar vid försäljning av biljetter samt eventuella kompletterande tjänster.
1. Avtalet
I avtalet ingår information om det aktuella researrangemanget inklusive hotellbeskrivningen om det är avtalat.
1.1
Avtalet blir bindande för parterna när beställaren accepterat förslaget samt när Asya GH Travel AB bekräftat resenärens beställning om inte annat avtalats. Asya GH Travel AB ska bekräfta resenärens beställning utan dröjsmål. Ångerrätt gäller inte efter att beställaren accepterat förslaget.
1.2
Vid gruppresor är huvudresenär den person i vars namn avtalet har träffats. Huvudresenären anges först i färdhandlingarna eller på annat tydligt sätt. Huvudresenären är betalningsansvarig enligt avtalet. Alla ändringar och eventuell avbeställning måste ske av huvudresenären. Undantag kan göras om huvudresenären blir allvarligt sjuk och inte kan genomföra ändringen eller avbokningen. Huvudresenären ansvarar för att förse arrangören med korrekta bokningsuppgifter för övriga resenärer som omfattas av avtalet. Eventuell återbetalning sker till huvudresenären.
1.3
Om resenären är under 18 år och reser utan målsman måste detta uppges vid bokningstillfället. Vissa resor kan kräva åldersgräns som kan vara högre än 18 år. Information lämnas vid bokningstillfället.
1.4
Tiderna för avresa och hemresa i bokningsbekräftelsen är preliminära. Asya GH Travel AB ska snarast och om möjligt senast 20 dagar före avresan precisera de avgångstider som ska gälla för resan om de har ändrats efter bokningsbekräftelsen. 48 timmar innan preliminär avgångstid är det beställarens ansvar att kontrollera att avgångstiden och avgångsdatumet är oförändrat. För resor med reguljärt flyg kan avgångstider komma att ändras med kort varsel.
1.5
Asya GH Travel AB ska vid förfrågan lämna allmän information om vad som gäller i fråga om pass och visum. Det är beställarens eget ansvar att verifiera vad som gäller i fråga om pass och visum.
1.6
Anslutningsresa eller specialarrangemang ingår i avtalet endast om dessa bokats tillsammans och vid ett och samma tillfälle som flygresan.
1.7
Eventuella önskemål eller särskilda tjänster på beställarens begäran ingår i avtalet endast om dessa uttryckligen bekräftats skriftligen av GH Travel AB.
1.8
Beställaren är skyldig att kontrollera bokningsbekräftelsen/resehandlingarna så snart de erhållits och att alla uppgifter stämmer inklusive att namn är rättstavade och överensstämmer med passet. Eventuella felaktigheter måste påtalas snarast. Asya GH Travel AB förbehåller sig rätten att ta ut en avgift motsvarande den faktiska kostnaden för att rätta felaktiga uppgifter jämte en skälig ersättning för det merarbete som rättelsen medför. Om felaktighet beror på arrangören eller någon denne anlitat, ska rättelse ske utan kostnad för resenären.
1.9
Huvudresenären ska omgående meddela Asya GH Travel AB eventuella ändringar av adress, e-postadress, telefonnummer eller andra uppgifter av betydelse för arrangörens möjligheter att kontakta resenären.
1.10
För vissa resor krävs ett minsta deltagarantal för att resan ska kunna genomföras. Resenären ska i så fall få tydlig information om detta senast vid bokningstillfället.
1.11
Om flygbiljetter även innehåller anslutningsresa, ska dessa användas i korrekt ordningsföljd. Beställaren kan således inte använda endast en hemresebiljett när både tur och retur bokats eller endast en del av en flygsträcka. Beställaren har inte rätt till återbetalning av outnyttjad resa eller outnyttjade delar av en resa.
2. Pris och betalning
2.1 Priset ska anges på ett sådant sätt att hela resans pris tydligt framgår. Priset ska omfatta alla i avtalet ingående tjänster samt obligatoriska tillägg, skatter och avgifter. Undantag är till exempel lokala turistskatter eller andra tillägg som Asya GH Travel AB inte har kunskap om.
2.2 Beställaren ska betala resans pris innan biljetter ställs ut och preliminärbokningar av till exempel hotell bokas.
2.3 Asya GH Travel AB får i samband med bokningsbekräftelsen ta ut en första delbetalning. Delbetalningen ska vara skälig i förhållande till resans pris och omständigheterna i övrigt.
2.4 Om beställaren inte betalar resans pris i enlighet med avtalet har Asya GH Travel AB rätt att häva avtalet och ta ut skälig ersättning. Beställaren ska kunna visa fullgjord betalning före att biljetterna ställs ut.
2.5 Resans pris är baserat på de uppgifter som beställaren lämnat och utifrån de förutsättningar som beställaren lämnat.
3. Resenärens rätt till ändring och avbeställning
3.1 Beställaren har rätt att ändra avtalet om Asya GH Travel AB medger detta. Ändringar i avtalet kan medföra tillkommande kostnader för beställaren från Asya GH Travel AB eller annan. Vid ändring av felstavat namn ska beställaren betala en administrativ avgift på 300 kr per person. Om namn läggs till ska beställaren betala en administrativ avgift på 500 kr per person. Flygbolaget måste godkänna ändringen. Till den administrativa kostnaden tillkommer den kostnad som tas ut av respektive bolag. Kontakta GH Travel AB för information om huruvida ändring är möjlig och avgiftens storlek.
3.2 Beställaren har rätt att avbeställa resa. Asya GH Travel AB förbehåller sig rätten att begära ersättning av resenären för de kostnader som arrangören drabbas av till följd av avbeställningen.
3.3 Retur policy
Vid ånger så tillämpar Asya GH Travel AB en returpolicy på 14 dagar. Vid anpassade resor
eller arrangemang gäller inte retur policyn.
3.4 Asya GH Travel AB tillämpar inte öppet köp och inte heller distansköplagen. När en
beställning är lagd och anpassad efter kundens behov vad gäller, plats, säten, mat,
bagage, assistansservice. Beställningen anses då vara anpassad och Öppet Köp är därför
inte tillämpbart.
3.5 Avbeställningsavgift och ombokningsavgift
Avbeställningsavgift är den avgift kund måste betala om kunden avbryter eller avbeställer resan efter att bokningen är gjord. Ombokningsavgift är den avgift kunden måste betala om kunden vill ändra datum, destination eller någon annan detalj i bokningen.
3.6 Avbeställning av tilläggsarrangemang
Vid eventuella avbeställning av tilläggsarrangemang, se respektive flygbolagets avbokningspolicy samt avbokningspolicy hos tredjepart.
3.7 Avbeställning av reguljära resor
Vid avbeställning av flygresor med reguljärt flyg ska resenären betala anmälningsavgiften som avbokningsavgift. Därutöver gäller flygbolagets villkor för avbeställning och återbetalning. Sådana resor är ofta inte återbetalningsbara. Vissa tilläggsarrangemang och andra arrangemang kan medge återbetalning. Skatter och avgifter återbetalas aldrig.
3.8 Avbeställning av bokning av endast hotell
Vid avbeställning av bokning av endast hotell gäller hotellets villkor för avbeställning och återbetalning.
4. Beställarens rätt att överlåta avtalet
4.1 Beställaren får överlåta avtalet till någon som uppfyller alla villkor för att få delta i resan. Ett sådant villkor kan t.ex. vara att flygbolaget eller annan som Asya GH Travel AB anlitat enligt gällande regler ska godta byte av beställaren. Beställaren måste i skälig tid före avresan underrätta arrangören eller återförsäljaren om överlåtelsen. Underrättelse som gjorts senast sju dagar före avresa anses alltid ha gjorts i skälig tid.
4.2 Asya GH Travel AB får ta ut en skälig avgift för överlåtelsen. Avgiften får inte överstiga de kostnader som överlåtelsen medför för Asya GH Travel AB. Asya GH Travel AB ska visa hur kostnaden beräknats. Överlåtelsen kan endast ske om flygbolaget eller annan som anlitas accepterar överlåtelsen.
4.3 Överlåtaren och förvärvaren är solidariskt ansvariga gentemot Asya GH Travel AB för allt som återstår att betala för resan samt för de extra kostnader som överlåtelsen medför.
5. Ändringar före avresan
5.1 Ändring av avtalsvillkor
Asya GH Travel AB har rätt att göra ändringar i avtalet förutsatt att ändringen kommuniceras på ett klart, begripligt och tydligt sätt via ett varaktigt medium. Om ändringen är obetydlig, t.ex. mindre ändringar av flygtider, har resenären inte rätt till prisavdrag eller skadestånd. Vid väsentliga ändringar av resan ska resenären, om möjligt, erbjudas en alternativ resa eller rätt att säga upp avtalet utan avbeställningsavgift.
5.2 Ändring av priset
5.2.1 Asya GH Travel AB får höja priset för resan om höjningen beror på ändringar i bränslekostnader, skatter, offentliga avgifter eller valutakurser.
5.2.2 Resans pris får höjas med ett belopp som motsvarar resenärens andel av den kostnadsökning som drabbar Asya GH Travel AB. Rätt till prishöjning föreligger endast om kostnadsökningen sammanlagt överstiger 100 kronor per bokning.
5.2.3 Resans pris ska sänkas om Asya GH Travel ABs kostnader, av angivna skäl, minskar med sammanlagt minst 100 kronor per bokning. Vid prissänkning får avdrag göras för faktiska administrativa kostnader.
5.2.4 Asya GH Travel AB ska så snart som möjligt underrätta beställaren om prisförändringarna. Underrättelsen ska innehålla motivering och uträkning.
5.2.5 Priset får inte höjas eller sänkas under de sista 10 dagarna före den avtalade avresedagen.
5.4 Asya GH Travel AB och resenärens rätt att säga upp avtalet vid oundvikliga och extraordinära händelser
5.4.1 Både Asya GH Travel AB och resenären har rätt att säga upp avtalet om genomförandet av resan eller transporten av passagerare påverkas väsentligt av oundvikliga och extraordinära händelser på resmålet eller i dess omedelbara närhet. Exempel på sådana händelser är krig, terrorism, allvarlig sjukdom eller naturkatastrofer. Förutsättningen är att utrikesdepartementet har infört resförbud mot landet/området. Beställaren har då rätt att säga upp avtalet utan att betala avbeställningsavgift. Om uppsägning sker enligt denna punkt har inte beställaren rätt till skadestånd, utan får full återbetalning eller ett tillgodohavande hos flygbolaget.
5.4.2 Beställaren har inte rätt att säga upp avtalet om de oundvikliga och extraordinära händelserna var allmänt kända vid avtalets ingående.
5.4.3 För att avgöra händelsens allvarlighet ska sakkunniga svenska eller internationella myndigheter rådfrågas. Från och med 14 dagar innan avresa, om ett gällande UD-avråd omfattar resenärens resa, utgör detta grund för uppsägning.
6. Asya GH Travel ABs ansvar för resans genomförande
6.1 Bristande genomförande
Om en resetjänst inte genomförs enligt avtalet ska Asya GH Travel AB avhjälpa felet inom skälig tid. Dock är bolaget inte skyldigt att åtgärda felet om det är omöjligt eller medför oproportionerliga kostnader.
6.2 Väsentliga fel
6.2.1 Om en väsentlig del av de avtalade tjänsterna inte kan tillhandahållas efter avresan ska Asya GH Travel AB, om möjligt, erbjuda likvärdiga alternativ utan extra kostnad. Om inte, kan arrangören erbjuda alternativ av lägre kvalitet tillsammans med ett skäligt prisavdrag. Resenären får endast avvisa sådana alternativ om de inte är jämförbara med de ursprungliga tjänsterna eller om prisavdraget inte är skäligt.
6.2.2 Om inget alternativ kan erbjudas eller om resenären har rätt att avvisa enligt 6.2.1, kan resenären ha rätt till prisavdrag och skadestånd.
7. Om prisavdrag och ersättning
7.1 Prisavdrag utgår inte om Asya GH Travel AB kan visa att felet beror på resenären.
7.2 Beställaren har inte rätt till skadestånd om Asya GH Travel AB visar att felet beror på resenären, tredje part eller oundvikliga/extraordinära händelser. Med oundvikliga och extraordinära omständigheter avses exempelvis krig, terrorism, allvarlig sjukdom, naturkatastrofer samt plötsliga politiska eller rättsliga beslut som bolaget inte kunnat påverka.
7.3 Om felet beror på någon som Asya GH Travel AB anlitat, är bolaget fri från skadeståndsansvar endast om även den anlítna parten skulle vara fri från ansvar enligt avtalet. Samma gäller om felet beror på någon i ett tidigare led.
8. Reklamation
8.1 Beställaren får endast åberopa fel i de avtalade tjänsterna om felet underrättas Asya GH Travel AB omgående efter att det upptäckts – gärna på resmålet. Tidpunkten för reklamationen beaktas vid eventuell prisavdragsbedömning.
8.2 Utöver 8.1 får fel åberopas om Asya GH Travel AB eller utförare handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder. Se bilaga Reklamation för mer information.
9. Resenärens ansvar under resan
9.1 Arrangörens anvisningar
Beställaren är skyldig att följa anvisningar från Asya GH Travel AB, reseledare eller annan utsedd person, samt att respektera ordningsreglerna på resan och vid resmålet. Om beställaren väsentligt bryter mot dessa kan avtalet hävas utan ersättning eller återbetalning.
9.2 Resenärens ansvar för skada
Beställaren är ansvarig för eventuellt skadestånd som uppstår på grund av dennes vårdslöshet.
9.3 Resenärens ansvar för formaliteter
9.3.1 Beställaren är själv ansvarig för att iaktta nödvändiga formaliteter, såsom innehav av giltigt pass, visum, vaccinationer och försäkring. Resenären måste även uppfylla eventuella hälsokrav för att undvika risker för sig själv och andra. Om flygbolagspersonalen bedömer att kraven inte uppfylls, kan resenären nekas deltagande.
9.3.2 Beställaren ska säkerställa att check-in är genomförd för samtliga transporttjänster enligt resplan eller annan anvisning från Asya GH Travel AB/flygbolaget.
9.3.3 Beställaren är ansvarig för eventuella kostnader som uppstår till följd av brister i formaliteter, exempelvis hemtransport vid saknat pass, om inte orsaken beror på felaktig information från Asya GH Travel AB eller flygbolaget.
9.3.4 Beställaren ansvarar för att ta del av all information från Asya GH Travel AB eller flygbolaget.
9.4 Avvikande från arrangemanget
Om beställaren avviker från arrangemanget efter att resan påbörjats, måste detta omgående meddelas till Asya GH Travel AB eller flygbolaget.
9.5 Ansvar för kostnader
Beställaren är ansvarig för alla kostnader som uppstår till följd av brister i det ansvar som åligger resenären enligt punkterna 9.1–9.4, om inte dessa brister beror på felaktig information från Asya GH Travel AB eller flygbolaget.
10. Arrangörens skyldighet att tillhandahålla assistans
Om beställaren befinner sig i svårigheter under resan är Asya GH Travel AB inte skyldig att ge särskild hjälp. Sådan hjälp kan t.ex. vara information om hälso- och sjukvårdstjänster, lokala myndigheter och konsulärt stöd.
11. Tvistlösning
Parterna bör först försöka lösa eventuella tvister kring avtals tolkning och tillämpning genom förhandling. Om en överenskommelse inte nås, kan tvisten prövas av Allmänna reklamationsnämnden (ARN), Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se, eller av allmän domstol. Tvisten kan även prövas via EU-kommissionens onlineplattform: ec.europa.eu/odr.
12. Förbehåll om ändringar
Vi förbehåller oss rätten att, innan avtal träffas, göra ändringar i de uppgifter som lämnats samt i de avtalsvillkor som gäller för resan. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och korrekturfel.
13. Hantering av personuppgifter
Nedan följer en kort sammanfattning av de viktigaste punkterna i vår personuppgiftspolicy. För att få tillgång till den fullständiga policyn, vänligen kontakta oss på info@gh-travel.se.
13.1 Personuppgiftsansvar och kontaktuppgifter
Asya GH Travel är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter. Du kan kontakta oss på info@gh-travel.se eller på adressen Asya GH Travel. Har du frågor om vår hantering av personuppgifter, kontakta oss gärna.
13.2 Insamling och hantering av personuppgifter
Vi samlar in personuppgifter när någon kontaktar oss eller använder våra tjänster. Vid behov samlas även in uppgifter om barn och andra resenärer i sällskapet. Uppgifterna kan kompletteras från privata eller offentliga register. Personuppgifterna används för att fullgöra avtalet, administrera resan, kundvård, utveckling av tjänster samt för att uppfylla lagkrav. De används även för marknadsföring, personalisering och utskick av information och kundundersökningar. Uppgifterna sparas i vår kunddatabas i två år, eller med samtycke i upp till 10 år. Vid reklamation kan uppgifterna sparas i 10 år.
13.3 Dina rättigheter
Genom att använda våra tjänster lämnar du ditt samtycke till vår hantering av personuppgifter. Du har rätt att när som helst återkalla ditt samtycke, få information om vilka uppgifter vi har sparade om dig samt begära att dessa raderas, kompletteras eller rättas. Om du återkallar samtycket upphör behandlingen enligt detta, men uppgifterna kan ändå finnas kvar hos oss för andra ändamål.
13.4 Cookies
För hantering av cookies gäller, utöver vår personuppgiftspolicy, även vår cookiepolicy.
13.5 Om du vill klaga
Om du anser att ett företag bryter mot GDPR eller annan integritetslagstiftning kan du vända dig till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Läs mer på IMYs webbplats.
14. Force Majeure
Ingen av parterna ska hållas ansvarig för förseningar eller uteblivna prestationer på grund av omständigheter utanför parternas kontroll, såsom naturkatastrofer, strejker eller andra oförutsedda händelser.
15. Tvistelösning
Eventuella tvister som uppstår i samband med detta avtal ska först försöka lösas genom förhandling mellan parterna. Om förhandlingar inte leder till en lösning hänskjuts tvisten till Uppsala Tingsrätt.
Reklamation
För dig som vill skicka in en reklamation hittar du information nedan.
Är du inte nöjd med din resa?
Har du kommit hem från din semester och upplevt att något inte har levt upp till dina förväntningar? Skicka in en reklamation. För att vi ska kunna följa upp ditt ärende måste vi ha mottagit din reklamationsförfrågan senast 2 månader efter din hemkomst.
Har du frågor?
Kontakta oss gärna på 0707213413 (måndag – fredag kl. 9-17).
Skadat/försenat bagage eller sjukdom?
Skadat/försenat bagage
Om ditt bagage blivit försenat eller skadat, vänligen kontakta flygbolaget.
Sjukdom
Har du varit sjuk, blivit skadad eller råkat ut för stöld? Kontakta då ditt försäkringsbolag. Om du tecknat en reseförsäkring i samband med resan ska du kontakta försäkringsbolaget.
Borttappat
Om du har glömt eller tappat något under din flygresa, kontakta flygplatsens förlorade och hittade-avdelning.
Befinner du dig fortfarande på resmålet?
Om du fortfarande är kvar på semestern och behöver hjälp med att lösa ett problem, kontakta oss direkt så ordnar vi det.